Rabu, 15 Jun 2011

3 Hacker terkemuka dunia!

Dunia hacker sudah dikenali sejak adanya komputer, dan mereka mulai lebih merajalela sejak adanya internet. Pengetahuan mereka dalam bidang ini tidak dapat dinafikan lagi. Berikut merupakan antara 3 orang penggodam yang paling terkenal didunia. Layan...

. Kevin Mitnick (lahir 6 Ogos 1963) - Kevin dikenali kerana aksi hackernya yang cukup menghebohkan Amerika, dan merupakan "the most wanted computer criminal in United States history". Kisah hidupnya sempat di-filmkan sebanyak 2 kali di Hollywood, dengan tajuk
'Takedown' dan 'Freedom Downtime'.
Kevin memulakan aksi hackernya pertama kali terhadap sistem pengangkutan di Los Angeles. Setelah berhasil menggodam sistem 'punchcard', dia boleh memakai bas kemana saja dengan percuma. Aksi berikutnya Kevin adalah menggodam sistem telepon, dimana dia boleh menggunakan perkhidmatan telepon jarak jauh dengan percuma. Segalanya percuma!
Setelah mengenal komputer, Kevin sempat melakukan hacking pada:
- DEC (Digital Equipment Corporation) system
- IBM Mini Komputer di 'Computer Learning Center Los Angeles'
- Hacking sistem Motorola, NEC, Nokia, Sun Microsystems dan Fujitsu Siemens
- Mengganggu sistem FBI
Kevin akhirnya ditangkap dan menjalani hukuman penjara selama 5 tahun. Dirinya baru dibebaskan pada tahun 2000. Setelah bebas, dia dilarang sama sekali daripada memakai peralatan telekomunikasi dan telepon hingga tahun 2003. Setelah Kevin menuntut haknya di mahkamah, akhirnya dirinya diperbolehkan menggunakan alat komunikasi dan komputer. Ketika ini Kevin bekerja sebagai seorang konsultan sekuriti komputer. Pehhhhh!




Adrian Lamo (lahir 1981) - Adrian adalah seorang jurnalis dan seorang hacker. Dia terkenal terutama dalam hacking rangkaian jaringan komputer yang mempunyai
tinggi sekuriti yang tinggi.
Dirinya mulai dikenal orang setelah berhasil menggodam sistem komputer 'The New York Times' pada tahun 2002 dan 'Microsoft'. Dia juga diketahui dapat mengenalpasti kekurangan dalam keamanan jaringan komputer dari pusat kegiatan hackernya yang termasuk dalam senarai 'Fortune 500 companies' dan kemudian memberitahu mereka kelemahan dan kekurangan yang dia ditemui.
Kes ini sempat diteliti oleh FBI selama 15 bulan, setelah New York Times melaporkan adanya sistem mereka yang dicerobohi. Akhirnya pada tahun 2003 bahawa penyebabnya adalah Adrian. Adrian sempat bersembunyi beberapa hari, dan akhirnya menyerahkan diri ke FBI pada tahun 2004.
Adrian akhirnya menjalani hukuman 'tahanan rumah' oleh orang tuanya, dan 2 tahun masa percubaan dengan denda sebanyak $65,000. Adrian juga diyakini berusaha menggodam sistem komputer Yahoo!, Sun Microsystem, Bank of America, dan CitiGroup, dengan memanfaatkan kekurangan dan kelemahan sekuriti yang ada.

Jonathan James (lahir 12 Desember 1983) - James adalah orang Amerika Syarikat termuda yang dijatuhi hukuman atas kesalahan dalam dunia cyber. Ketika baru umur 16 tahun dia dimasukkan ke penjara karena menceroboh laman web bahagian pertahanan Amerika.
Dia mengaku melakukan hacking adalah sebuah percubaan dan melakukan untuk suka-suka. NASA juga tidak ketinggalan dalam terkena daripada kehebatan James, James berjaya mencuri (download) software NASA yang dianggarkan bernilai $1.7 juta dollar AS pada tahun 1999. NASA terpaksa untuk mematikan server dan sistemnya akibat dari perbuatan si James selama tiga minggu. Dan setelah itu NASA terpaksa mengeluarkan bajet sekitar $41,000 untuk membetulkan sistem mereka yang diceroboh. 6 bulan setelah James menggodam NASA, dia ditangkap di rumahnya oleh polis tempatan pada jam 6 pagi. Dia menjalani hukuman penjara 6 bulan karena masih di bawah umur,
dan hukuman 'tahanan rumah' hingga umurnya mencapai 21 tahun.
James dilarang daripada berinterkasi dengan komputer selama itu. Akhirnya, James meninggal dunia
pada 18 Mei 2008, tidak ada maklumat tentang penyebab kematiannya.
sumber>



www.tips-fb.com

0 org seni komen:

Catat Ulasan

KOMEN